Nu er der penge til Østbanen, men ikke nok...

Torsdag 28. april 2022 kl. 11:05

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

Nu er der penge til Østbanen, men ikke nok...
Never ending story, kan man vel nærmest kalde historien om Østbanens nedslidte skinner. Problemet har været kendt i flere år, og for snart længe siden besluttede Folketinget at der skulle hjælp til fra statslig side. Der blev oprettet en pulje til renovering af lokalbaner, og heri var det forventet at den største del skulle gå til netop Østbanen.


Men så “gik der politik” i sagen. Forhandlingerne trak i langdrag, men nu skulle den være god nok. Østbanen får 416 millioner til renovering af skinnerne har Folketinget netop besluttet. Problemet er så bare at det langt fra er nok.

Aftalen vækker glæde i Region Sjælland, som har kæmpet indædt for Østbanens overlevelse, men der er samtidig dyb bekymring over de stærkt stigende priser på bygge- og anlægsopgaver.

- Det er glædeligt, at puljen nu er fordelt, og at en stor del af pengene går til Region Sjælland. Vi har i meget lang tid kæmpet for at redde Østbanen, og opgaven har taget meget af min vågne tid.
Der er dog stadig en stor opgave foran os på grund af stigende priser. Da vi begyndte kampen for Østbanen, så vi ind i en pris på 510 millioner kroner inklusiv et usikkerhedstillæg på 30 procent til at tage forbehold for prisstigninger. Det beløb er i mellemtiden steget til mere end det dobbelte på grund af de stigende priser, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Ikke i mål endnu
Region Sjælland har modtaget besked fra Lokaltog A/S og Movia om, at de indkomne tilbud på sporrenoveringen samlet set koster mere end 1,1 milliarder kroner. Derfor har Lokaltog A/S og Movia nu sat gang i et udredningsarbejde med at se på, om priserne kan forhandles ned og afdække, hvad der er af alternative muligheder.

- Hele markedet er presset, hvilket allerede har resulteret i, at der er flere anlægsprojekter, som er blevet aflyst på grund af voldsomt stigende priser. Hvis vi i Region Sjælland skal finansiere op imod 700 millioner kroner af sporrenoveringen, så vil det betyde en kraftig forringelse af den øvrige kollektive trafik og serviceniveauet andre steder i vores region. Så vi er taknemmelige for de 415 millioner, men vi er ikke i mål endnu, siger Christian Wedell Neergaard, formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland.

Fakta:

Sporrenoveringen af Østbanen blev i 2020 vurderet til at koste ca. 510 mio. kr.

Folketinget indgik den 28. juni 2021en aftale om infrastruktur, hvor der blev afsat en pulje på 700 mio. kr. til investeringsefterslæbet på lokalbanerne.

Puljen er nu fordelt og Region Sjælland modtager 416 mio. kr. som et bidrag til sporrenoveringen af Østbanen samt andre investeringer i lokalbanerne frem til 2025.

Regionerne kan i dag låne penge over 25 år til lokalbaneinvesteringer. Det har været et ønske, at det blev forlænget til 40 år.

Region Sjælland skal frem mod 2035 investere ca. 3,6 mia. kr. i lokalbanerne (2021 priser).

Af Torkild Svane Kraft

© Copyright 2022 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- Gudstjeneste på vandring i Freerslev
- Så er Otto sommerklar
- Missionen lykkedes - alligevel rejser Kenneth fra Faxe Ladeplads
- Skrottyve anholdt
- Tegninger, malerier og porcelæn
- Trommeworkshop i sognegården
- Klovneløb i Haslev
- 50 år i Dansk Broder Orden
- Forfatterbesøg i Boghuset i Faxe
- Foredrag med dyrlæge
- Gå med i Lunden igen
- Klar med udstilling og program
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst