I må ikke svigte Østbanen

Tirsdag 11. januar 2022 kl. 13:21

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

I må ikke svigte Østbanen
Jeg håber virkelig ikke, at der nu går særinteresser og partifnidder i den her sag, siger borgmester Ole Vive. Foto: Stevnsbladet

Østbanen: Det er ikke mange dage siden, at Miljøstyrelsen kom med et udkast til afgørelse om, at sporrenovering af Østbanen mm. ikke er omfattet af krav om miljøvurdering. Det vakte glæde, da det betød, at planen for sporrenoveringen ikke ville blive forsinket. Nye skinner ville derfor kunne være lagt ved udgangen af 2023.


Men i forhandlingsrummet hos transportministeren lader det nu til, at især Venstre og Konservative har glemt, hvad de lovede vælgerne om Østbanen, skriver Anne Valentina Berthelsen, transportordfører for SF, og Michelle Frese, byrådsmedlem for SF i Faxe Kommune i et læserbrev i Haslev-Faxe Posten.

– For imens regeringen har spillet ud med et forslag om at bruge langt hovedparten af puljen med penge på Østbanen, taler de to borgerlige partier nu pludselig imod, at Østbanen skal have øremærket et større pengebeløb i puljen, og Region Sjælland i det hele taget behøver blive tildelt så mange penge, som regeringen foreslår. De to partier går i stedet efter en model, som tildeler Østbanen og Region Sjælland langt færre penge, og som under ingen omstændigheder dækker udgifterne til renoveringen af Østbanens skinner, skriver Anne Valentina Berthelsen og Michelle Frese.

Det skaber fornyet usikkerhed om Østbanens fremtid og stor frustration hos borgmestrene fra Køge, Stevns og Faxe kommuner samt hos regionsrådsformanden i Region Sjælland, at der nu er opstået tvivl omkring, hvordan afsatte midler til vedligeholdelsesefterslæb på de danske lokalbaner skal fordeles.
Skinner og spor på Østbanen skal udskiftes og renoveres, hvis der fortsat skal køre tog på strækningen. Totalrenoveringen forventes at koste op mod 510 millioner kroner. Det er veldokumenteret, at Region Sjælland ikke har de nødvendige økonomiske muskler til at gennemføre renoveringen uden at gennemføre 1-til-1 besparelser på andre busser og toglinjer.

Der var derfor også stor glæde, da Folketinget med Infrastrukturplan 2035 i juni sidste år afsatte en pulje på 700 millioner kroner til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb i perioden 2022-25.
Forståelsen var, at renoveringen af Østbanen, som er den eneste akutte renovering, stod først, og at midlerne derfor primært skulle gå til Østbanen.

Der er nu opstået tvivl om fordelingen af midler. Det både overrasker og forundrer regionsrådsformand Heino Knudsen:

- Udtalelserne fra Folketingets transportordførere har tidligere været meget klare om, at der skulle findes midler til renovering af Østbanen. Et enigt Regionsråd i Region Sjælland har handlet ud fra dette og har fortsat arbejdet med udskiftning af skinner og spor på Østbanen. Jeg forventer derfor også, at transportordførerne lever op til tidligere udmeldinger, når midlerne skal fordeles.

Østbanen er helt afgørende for udviklingen på Stevns. Borgmester i Stevns kommune, Henning Urban Dam, siger:

- Østbanen er en livsnerve for mange mennesker i Stevns og Faxe kommuner. Den er for mange den eneste mulighed for at komme til uddannelse eller på arbejde. Hvis de flotte ord fra Christiansborg om, at også danskerne udenfor de store byer skal have adgang til ordentlig offentlig service skal give mening, så må og skal midlerne til nye skinner og spor på Østbanen afsættes som oprindeligt aftalt.

Ole Vive undrer sig
Borgmester i Faxe kommune Ole Vive undrer sig over de meldinger, der kommer fra forhandlingerne mellem transportordførerne:

- Jeg håber virkelig ikke, at der nu går særinteresser og partifnidder i den her sag. Jeg forventer, at man på Christiansborg holder sig til det aftalte, nemlig at midlerne i puljen skal gå til efterslæb i perioden 2022 til 2025 og dermed primært til renovering af Østbanen.

Borgmester i Køge kommune Marie Stærke er stærkt utilfreds med, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid:

- Østbanen er lige blevet bundet sammen med jernbanestrækningen fra Køge til Roskilde. Det skaber bedre forbindelser i den kollektive trafik på det østlige Sjælland. Det mindsker trængslen på de hårdt belastede veje, og det er grøn omstilling i praksis. Jeg er derfor også frustreret over, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid.

Af Torkild Svane Kraft

© Copyright 2022 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- Stor katteudstilling i Haslev i weekenden
- Tre lokale verdensmestre
- Kommunemesterskab afgjort
- Babysalmesang i kirken
- Pragtfuld Crazy Night
- Det er vildt sjovt...
- Og prisen gik til Faxe Madhus
- Naomi er ny museumsinspektør
- Pragtfuldt rotræf i Faxe Ladeplads
- Kultursalonerne er klar
- Stor musik i kirken
- Venner gennem 70 år
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst