Navlebeskuende synspunkt 4. revers

Mandag 15. november 2021 kl. 09:35

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

Navlebeskuende synspunkt 4. revers
Indlæg af:
Svend-Aage Kroman
Gildringeparken 49
4690 Haslev


Svar til Birgitte Sørensen

Naturligvis har enhver borger, uanset længde af tilhørsforhold til byen, både en ret og vel egentlig også en pligt til, at interesserer sig for at påvirke byens og kommunens infrastruktur, hvis man føler for det.

At du ikke er medlem af en grundejerforening, en del af Borgergruppen eller et politisk parti, er for mig ikke afgørende for mine bemærkninger.

Men, at hævde man fuldstændig objektivt og ensidigt argumenterer for hele byens bedste, når sagen omhandler en Ringvej ved et bagvedliggende kvarter, hvor følelserne kommer i spil, er det noget af en påstand.

Det anerkendes, at du har udført et meget stort arbejde med at gennemgå akterne i sagen om ramperne og Østlig Ringvej, men som det oftest sker, når man udelukkende går efter at finde ”hullerne i osten”, har du desværre mistet både overblik og proportioner i sagen.

Du blander argumenter om politisk bestillingsarbejde og manglende fagligt grundlag i forhold til Trafikanalyserne, og udtrykker mistillid til disse, men bruger alligevel konklusioner herfra, når det passer til dine holdninger. Jeg er enig i, at Trafikanalyserne har mangler, men mener at den væsentligste mangel er, at man ikke tager hensyn til trafikintensitetens indvirkning på sikkerheden. Der fokuseres ensidigt på fremkommelighed.

Derfor konkluderer du, at når fremkommeligheden i krydset Bråbyvej/Molktesvej (med fremskreven trafikvækst til 2029) ikke ændrer sig uanset om man ikke ændrer noget, eller anlægger Østre Ringvej eller Nordvendte ramper, så skal man blot acceptere,
at Bråbyvej nu og i al fremtid ikke kan ændre status som trafik- og gennemkørselsvej, og at skolebørn, beboere skal leve med, at sikkerheden på vejen ikke er optimal.

Sikkerhedsproblemet på Bråbyvej er jo ikke alene relateret til tunge køretøjer, men også til de lette køretøjer. I sidste måling fra 2019 blev der målt 4.370 biler/døgn, heraf 150 lastbiler. Når området ud mod Bråby og Troelstrupvej er udbygget (inden 2029), vil der komme +500 biler/døgn herfra.

Du bruger argumentet, at der er andre veje i både Haslev og Rønnede, hvor der er væsentlig mere tung trafik end på Bråbyvej. Veje der også er skoleveje. Ja, men det er da rigtigt. Forskellen mellem disse og Bråbyvej er, at de ikke har noget alternativ, men det har Bråbyvej med Østre Ringvej.

Skal optimal sikkerhed opnås på Bråbyvej, sker det ikke alene med de nuværende tiltag, men først når vejen nedgraderes fra trafik- og gennemkørselsvej til en ren skole- og lokaltrafikvej (kvarteret Grøndalsvej / Bråbyvej).

Med de trafikforanstaltninger der skal til, for at skabe denne ændring, forsvinder også muligheden for, at bruge denne vej til gennemkørsel. De gennemkørende bilister vil søge til Gisselfeldvej/Molktesvej og Køgevej, i mindre grad Troelstrupvej/ Skolegade/Københavnsvej, for at komme til København.
Ja, men så venter vi med at ændre på Bråbyvej indtil de nordvendte ramper kommer, vil svaret sikkert være.

Hvor længe skal Bråbyvej så vente på ramperne, i 3, 6, 10 år eller mere? og vil det så flytte hele den nødvendige trafik væk fra de alternative veje?

Ja i mindre grad, hvis der ikke laves trafikhindrende foranstaltninger på ovennævnte veje.

Så laver vi trafikhindrende foranstaltninger her, som tvinger alle ud til ramperne. Er det så løsningen?

Nej, det åbner for flere problemer:
- Infrastrukturen og fremkommeligheden i forhold til Dalby, mod Gisselfeld og midtbyen ødelægges fuldstændig.

- Tvinges trafikken ud til ramperne, så kommer de til at køre en omvej på 4,2 km, med den konsekvens, at CO2 udledningen i fra vejtransporten i kommunen øges med ca. 54 ton/år.

Det vil altså ikke være muligt at lave trafikhindrene foranstaltninger, der tvinger trafikken ud til ramperne, uden at den lokale fremkommelighed ødelægges.

En forøgelse af udledningen af CO2 på ca, 54 ton, vil være i direkte strid med statens klimaplan, der har som målsætning at reducere Danmarks CO2 udledning med 70% i 2030.

Der findes ikke andre muligheder for at skabe en østlig korridor udenom Haslev, end gennem det valgte område. Og da nøglen til løsning af de øvrige udfordringer til infrastrukturen i Haslev ligger i etablering af en vej her, så er modstand mod Østre Ringvej en modstand mod tryghed, sikkerhed og udvikling i Haslev.

Løsningen for Haslev ligger i, at vi får Østre Ringvej og løsningen for Faxe/Rønnede og sammenhæng i kommunen ligger i, at vi får de Nordvendte ramper, så adgangen til motorvejen både nord, syd og vest fra den østlige del af kommunen, samles ved afkørsel 36.



© Copyright 2021 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- Sorte skyer over kommunen
- Boligløs i Haslev
- Glad for tilliden
- Tredje stik, hvornår
- Tænk nyt – Stem radikalt!
- Er et ”X-NEJ TIL VEJ” et barns liv værd?
- Navlebeskuende synspunkt 4. revers
- Svar til Erik Rasmussen:
- Ramper eller østlig omfartsvej, mere fakta
- Faxe bugt modtog ikke trykprøvningsvandet fra Baltic Pipe.
- Underskriftindsamlinger gælder ikke i Faxe Kommune
- Er atomkraft det ny kvik-fix for at løse klimaproblemerne??
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst