Østbanen renoveres måske ikke

Tirsdag 30. juni 2020 kl. 13:24

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

Østbanen renoveres måske ikke
Indlæg af:
Lars Folmann
Regionrådsmedlem, og
byrådsmedlem i Faxe for
Dansk Folkeparti.


Østbanen renoveres måske ikke, hvis man altså skal tro på hvad lokale politikere fra SF og Socialdemokratiet siger.

Den usande påstand er faldet i forbindelse med at byrådet i torsdags vedtog, at bevilge de nødvendige midler til kommunens stitunnelprojekt i Karise og efterfølgende i debatindlæg i den lokale presse.

Fakta er derimod at skinnerenoveringen gik ind i fase 2, dagen før disse udtalelser faldt i salen i Haslev, med beslutningen i regionsrådet om at overfører 30 mio. kroner og iværksætte projekteringsfasen som er anden fase i skinnerenoveringen. Fase 3 som er anlægsfasen forventes at være afsluttet 2022.

Financieringen af fase 3 skal som situationen er nu, ske ved låneoptagelse i region Sjælland. Alle regionsmedlemmer er enige om, at dette ikke er den optimale løsning for regionens økonomi og vi arbejder da også på at få en økonomisk løsning hvor staten vil kompensere for låneafdragene til renoveringen, eller at der kan findes et flertal i folketinget for at gå ind og tage ansvar for alle lokalbaner i Danmark, som i den nuværende tildelingsmodel er stærkt underfinansieret.

Region Sjællands udfordring er altså, at betale låneafdragene på 21 mio. kroner årligt i 25 år og ikke om Østbanens skinner skal renoveres eller ej for det har vi besluttet de skal.

Vil regering eller folketing ikke opjusterer den økonomiske tildeling, skal region Sjælland selv finde pengene og det vil helt sikkert gå udover den øvrige kollektive transport på Sjælland.

At så tvivl om, at skinnerenoveringen ikke bliver noget, tager jeg som udtryk for at Socialdemokratiet og SF på Christiansborg har meddelt deres lokalforeninger i Faxe kommune, at de ikke vil støtte en national økonomisk løsning for landets lokalbaner.

At de lokale „røde” politikere så drager en forkert konklusion må de selv stå på mål for. Østbanen fortsætter som lokaltog hvilket jeg og Dansk Folkeparti har arbejdet hårdt for i regionsrådet det sidste år, men findes der ikke en national løsning, kan det f.eks. betyde, at der sker en nedskæring på 25 % i den regionale busdrift, da det eneste sted pengene kan tages fra budgettet for regional udvikling i region Sjælland.

Hvis dette usande argument derimod er et kejtet forsøg på, at forhindre et godt lokalt projekt og startskuddet på næste års valgkamp, så siger jeg mange tak og Østbanen fortsat længe leve som lokaltog!

© Copyright 2020 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- Den gode hyrde
- E-sport i HTT??!!
- Trafikal infrastruktur - et spørgsmål om byudvikling
- Østbanen renoveres måske ikke
- Magtfuldkommenhed og rønnebær
- Vi vil indbyde til borgermøde om solceller
- Tunnelanlæg i Karise - tanker om magtfuldkommenhed
- Miljøstyrelsen går soleklart imod byrådsmedlemmernes beslutning
- Omfattende analyse af folkeskolen er nødvendig
- Åbent brev til borgmesteren: Hvad mon dronningen vil sige?
- Aftale skal løfte ledige i krisen
- Genopretningspakken genstarter økonomien - også i vores område