BRT-busser er en god idé i byerne, men er det også en god idé på Østbanen?

Torsdag 27. februar 2020 kl. 10:32

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

BRT-busser er en god idé i byerne, men er det også en god idé på Østbanen?
Sådan ser BRT-banen mellem Cambridge og Huntingdon ud. Som man kan se er der tale om en „vej” udelukkende for busser. Et tog på gummihjul, siger nogle...

Østbanens skinner er slidte. Så slidte at hastigheden er sat betragteligt ned - fra 100 km/t til 75 km/t hvilket naturligvis betyder længere rejsetid.


Det vil koste et sted mellem 440 og 660 millioner kroner at renovere skinnerne er der nogle der mener. Noget mindre mener andre. Derfor er Region Sjælland i gang med at undersøge hvad den faktiske pris vil blive.

Og kort efter at Region Sjælland gik i gang med denne undersøgelse kom trafikminister Benny Engelbrecht på banen. Han har afsat 3 millioner kroner til en analyse af om man med fordel kan erstatte østbanens tog med busser - altså BRT der står for Bus rapid Transit.

I al sin enkelthed går det ud på at man fjerner skinnerne, asfalterer „vejen” og indsætter BRT-busser, som kan være en mellemting mellem en almindelig bus og et tog.

BRT-busser og asfalt på Østbanen giver langt mere kollektiv trafik for pengene, end en dyr renovering af skinnerne. Sådan har det lydt de seneste uger fra transportminister Benny Engelbrecht, der har fået opbakning fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- BRT kan give meget kollektiv transport for pengene sammenlignet med jernbane, der er dyr i drift og vedligeholdelse. Det gælder også tilfældet her. BRT er relativt billigt i anlæggelse og drift, og det åbner op for, at ruten kan forlænges ind i Køge by forbi supersygehuset, uddannelsescampus og ud til Køge Nord Station på den nye København-Ringsted bane, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagbladet.

Faxes borgmester Ole Vive, der ligesom Pihl Lorentzen, er medlem af Venstre, har dog udtalt, at han er ret skeptisk overfor BRT på Østbanen.

Billigere? Ikke sikkert

Det er langt fra givet, at BRT bliver billigere, end en skinnerenovering.
Det vurderer transportforsker og adjunkt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Jesper Bláfoss Ingvardson, der sammen med flere DTU-kolleger tidligere har set på udenlandske erfaringer med BRT (Bus Rapid Trasnit).

- Normalt vælger man BRT, fordi det er billigere, end banebaserede løsninger som tog eller letbaner. Men på Østbanen har man allerede en eksisterende jernbaneløsning, der så skal fjernes først. Og det koster også nogle penge at fjerne 50 kilometer jernbane, ligesom det jo også koster noget at anlægge asfalten og eksempelvis sikringsanlæg. Så en del af det traditionelle argument for BRT, er i det her tilfælde væk, siger Jesper Bláfoss Ingvardson til sn.dk.

- En grund til, at Region Sjælland har ladet sig presse til ministeriets undersøgelse er formentlig, at der konstant nævnes et voldsomt beløb på 660 millioner kr. for at forsyne Østbanen med nye skinner til erstatning for de gamle og udslidte, skriver DSB’s tidligere trafikchef Henrik Nørgaard i et debatindlæg på sn.dk.

De voldsomme 660 mio. kr. kommer af, at der efter statens regler skal lægges 50 procent usikkerhedstillæg oven i den pris, der er beregnet i en indledende projektfase. Trækker man dette enorme usikkerhedstillæg fra, kommer man ned på mere spiselige 440 mio. kr., som formentlig også indeholder penge til forbedringer af perroner m. v. udtaler Henrik Nørgaard.

- Et tidligere udarbejdet overslag sagde 350 mio. kr. for udskiftning af 50 km spor. At skifte skinner og sveller og lægge frisk stenballast er kendt teknologi. Selve arbejdet med sporudskiftningen udføres på ca. otte uger med brug af topmoderne maskinel, og konkurrencen mellem de firmaer, der har specialiseret sig i den slags opgaver, er ganske hård. Altså på ingen måde raketvidenskab, lyder det fra den tidligere trafikchef.

- Drop idéen om BRT på Østbanen. Læg de reelle omkostningstal for sporudskiftningen frem, når de foreligger, og hold næsen i sporet uden svinkeærinder. Nye skinner hurtigst muligt - og ikke asfalt - på Østbanen, slutter Henrik Nørgaard sit indlæg.

Kun i storbyer

Verdens første BRT blev etableret i 1974 i Curitiba i Brasilien - en by med omkring 2 millioner indbyggere. Siden er der indført BRT-busser i mange storbyer verden over.

I disse storbyer er der lavet specielle baner til BRT-busser, så de kan køre frit og ikke er afhængig af den øvrige trafik. Det giver dermed en meget hurtigere rejsetid.

Danmarks første BRT-løsning åbner i Aalborg i 2023. Her vil busserne være 25 meter lange, der vil være plads til 150-200 passagerer, og barnevogne kan medtages. Busserne kan køre op til 50 km/t - med et gennemsnit på 21-22 km/t.
Så tager det godt nok lang tid at komme til Køge, vil nogle nok sige, men retfærdigvis skal det nævnes at mange BRT-busser vil kunne køre med 100 km/t. Samme hastighed som Østbanen kørte med indtil hastighedsnedsættelsen. Østbanens Lint-tog kan dog sagtens køre med 120 km/t.

Én enkelt BRT-landrute

BRT-løsninger ses stort set kun i storbyer, og her er de fleste eksperter enige om at det er en god løsning, som vel at mærke er meget billigere end metro og letbane.

Det er meget vanskeligt at finde undersøgelser, der peger på at BRT med fordel kan etableres i landområder, men der findes dog BRT udenfor storbyer. I England har man en 25 km. lang rute mellem Cambridge og Huntingdon, men det er også den eneste „landlinje” det er lykkedes for redaktionen at finde.

Skandale i Norge

I Norge er man i gang med at lave en 50 km. lang BRT-rute - altså lige så lang som Østbanen, og også i et landområde.

Det går ikke helt efter planen. Først regnede man med en pris på 4 milliarder norske kroner, men i 2014 beregnede man prisen til 9,9 milliarder norske kroner. Sidste år lød prisen så på 11,9 milliardere og nu regner man med at det ender endnu højere før BRT-banen står klar, skriver NRK.no

Hvad synes du?

I Haslev-Faxe Posten har der været en del læserbreve om Østbanen, og ditto artikler. Ikke et eneste sted har vi stødt på personer eller politiske partier, der har fundet det interessant med BRT-busser frem for tog på skinner.
Men hvad synes du? Hvad vil være bedst for vores område? Tog eller BRT-busser eller måske noget helt andet? Du er meget velkommen til at blande dig i debatten. Send dine kommentarer til redaktionen@haslevfaxeposten.dk

Af Torkild Svane Kraft


© Copyright 2020 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- Heidis kontakt til sine elever går nu via chatforum
- Bøgerne til den afgørende SRP blev fanget på Haslev Bibliotek
- Y’s Men aflyser cykelløb
- Jo, der er stadig fartkontroller
- To lokale valgt til Møns Banks repræsentantskab
- Genbrugspladser åbner igen - men...
- Det var ligegodt pokkers
- Aflysninger
- Politiet advarer mod Corona-svindel
- Hør de lokale præster i Radio Rollo
- Hanne vil gerne sige tak - men til hvem?
- Flere smittefrie konsultationer på vej i Region Sjælland
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst