Bedre og billigere offentlig transport til borgerne

Onsdag 17. oktober 2018 kl. 15:24

Print venlig side!   Større tekst   Mindre tekst

Bedre og billigere offentlig transport til borgerne
Indlæg af:
Charlotte Poulsen
Folketingskandidat for SF
Ebbeskovvej 2
Faxe


„Der bliver de næste 10-20 år tale om den største investeringsindsats på jernbaneområdet i nyere tid. Danmark skal have en jernbaneinfrastruktur i topklasse.

Busserne fungerer ofte som „det yderste led”, der bringer passagerne til og fra togtrafikken.

Det er kommunernes og regionernes ansvar at beslutte service og kvalitet i bustrafikken og på lokalbanerne og finansiere de nødvendige udgifter”. Dette blev udgivet af transportministeriet i 2008.

Tiderne har ændret sig, afgiften på biler blev nedsat, færre offentlige transport ruter og udskydelser af de planer, der kunne binde Danmark tættere sammen. Regioner og kommuner kæmper med økonomien i forhold til de lokale og regionale transportudgifter, som resultat heraf dyrere billetter, færre afgange og manglende sammenhæng i den offentlige transport.

Der lyder nye toner fra transportministeren i 2018. Her fraskriver regeringen sig ansvar for den offentlige trafik. De ønsker fjernbuskørsel nedsat til 75 km, det betyder, at private aktører kører, og de skal tjene penge. Dette er under ingen omstændigheder gavnligt for de, der har behov for at rejse mellem korte afstande.

Der bliver i årene fremad flere ældre udenfor de større byer, hvis muligheden fjernes, så de kan transportere sig rundt i regionen med offentlig transport, fjerner man også muligheden for at de kan anvende samme ydelser, som folk der har eget transportmiddel.

Unge bosat i mindre byer i landdistrikterne uden mulighed for at anvende egen transport, har brug for tog og bus til uddannelsessteder i de større byer.
Det er et skråplan når regeringen mener, at det er de private aktører, der skal bære infrastrukturelle netværk. Private udbydere vil tjene penge på transport, udebliver gevinsten, udebliver de private aktører.

Der tilbydes i dag rettigheder i den offentlige trafik så som tage kæledyr med, cykler og barnevogne. Det er ikke et krav til de private aktører, hvilket vil stille forbrugeren ringere end muligheden med den offentlige transport.

Jeg mener det udspil fra transportministeriet rammer de svageste borgere i Vores samfund. Der nedlægges ruter, som bliver benyttet til hospitaler, kommunale og regionale kontorer, uddannelsesinstitutioner samt andre steder, hvor der på grund af afstande er behov for transport. Tag ansvar i den offentlige trafik, hvor afstande bliver øget i centralistisk besparelses navn, og lad borgerne få bedre og billigere offentlige transport. Det må være et krav.

© Copyright 2018 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
For at indsende din kommentar skal du indtaste billedets tal og bogstaver i feltet nedenfor.
Kan du ikke se hvad der står så klik på billedet for at få en ny.

Indtast nummer og bogstaver .


Flere nyheder i denne sektion:

- Skal Faxe Kommune eje oversøiske aktier?
- Bus 630R fortsætter uændret i 2019
- Stødende, Haslev, Faxe og lysende standere
- Åbent brev til borgmester og kommunaldirektør
- Hvad skal der ske med rute 630R fra Faxe Ladeplads?
- To akutpladser står ikke mål med udfordringen
- Ungdomsråd - ja tak
- I strid med egne regler
- Alle gode gange tre...
- Kære borgere i Faxe by og Faxe Ladeplads
- Om seniorbofællesskab
- Er Dalby bare et hul i jorden?
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst