Hastighed gennem Roholte

Torsdag 9. august 2018 kl. 09:09

Hastighed gennem Roholte
Indlæg af:
Eli Jacobi Nielsen, DF
Formand for Teknik og Miljøudvalget


På faxenyt.dk har Linda Holm Johansen den 6. august et kritisk indlæg omkring etablering af vejbump i Roholte.

Et par opklarende bemærkninger hertil: et enigt Teknik og Miljøudvalg vedtog den 28-02-2018 en række tiltag ifm. gennemførelse af Trafikhandlingsplan 2018, herunder etablering af vejbump i Roholte, til en anslået pris af ca. 150.000kr. Etableringen er sket efter en række henvendelser fra borgere i området der udtrykte bekymring for bilisternes hastigheder.

Strækningen er i byzone, og den tilladte hastighed derfor 50 km/t, desværre er erfaringen at hvis en byzonebaseret hastighedsbegrænsning ikke respekteres, vil en yderlige begrænsning til f.eks. 40 km/t næppe blive det heller.

Anlægget af vejdump medfører ganske rigtigt en række gener for trafikanterne, men er den mest kosteffektive hastighedsregulering, større anlæg med f.eks. chikaner er langt mere bekostelige, og ville kræve separat anlægsbevilling.
Den generelle vedligeholdelse af kommunens vejnet er dækket af en langtidskontrakt (2011-2025) med en asfaltentreprenør, og foretages løbende, uafhængigt af kommunens egne trafiksikkerhedsmæssige tiltag. Det er derfor ikke muligt hverken fra administrativt eller politisk hold at flytte bevillinger mellem disse to områder.

ATK-standere, eller „stærekasser”, er på sigt en glimrende løsning der pt. administreres af Vejdirektoratet, men dels er installationen af disse kun lige begyndt: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/nu-starter-opsaetningen-af-staerekasser-langs-landevejene, dels er det med en stykpris på 3-400.000kr en meget dyr løsning, der derfor næppe kommer til anvendelse indenfor en overskuelig fremtid.


© Copyright 2018 Faxenyt.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.